Wydarzenia
„Znane, legendarne. Najważniejsze dzieła sztuki polskiej po 1945 roku”
28 maja o godz. 17.00 Galeria Sztuki Współczesnej zaprasza na wykład"Znane, legendarne. Najważniejsze dzieła sztuki polskiej po 1945 roku"
Po 1945 roku oblicze sztuki polskiej zmieniało się wielokrotnie. Artyści w swojej twórczości podejmowali przeróżne tematy i problemy, mówili o sensie i istocie życia, ludzkiej kondycji. Komentowali rzeczywistość, rejestrowali codzienność. Podczas wykładu poznamy ich dzieła, ważne i znaczące w procesie kształtowania obrazu współczesnej sztuki polskiej, bez względu na obowiązujące rygory polityczne, światopoglądowe, mody.Wykład Jerzego Brukwickiego - krytyka sztuki, dziennikarza, wieloletniego szefa warszawskiej Galerii Krytyków POKAZ w Warszawie
Wstęp wolny
ZNANE, LEGENDARNE. NAJWAŻNIEJSZE DZIEŁA SZTUKI POLSKIEJ PO 1945 ROKU
Dzieło sztuki żyje tak długo, jak długo wywołuje zainteresowanie widzów i kolekcjonerów, opisywane i reprodukowane jest w albumach, podręcznikach historii sztuki, opracowaniach naukowych. Jego popularność weryfikuje czas. W każdej epoce żyją artyści, którzy są bardziej znani od pozostałych, a ich dzieła skupiają szczególną uwagę, wywołują silne emocje i przeżycia, rozmowy i gwałtowne dyskusje, budzą zachwyt lub oburzenie.
Po 1945 roku oblicze sztuki polskiej zmieniało się wielokrotnie, ulegało zasadniczym przemianom i przeobrażeniom. Ustalenie listy najważniejszych, najoryginalniejszych dzieł sztuki tego okresu jest zadaniem trudnym, ryzykownym. Łatwiej ustalić listę tych najpopularniejszych, najczęściej oglądanych na wystawach, reprodukowanych w przeróżnych albumach i magazynach. Z pewnością znaleźć na niej można prace Magdaleny Abakanowicz, Marii Anto, Krystyny Brzechwy, Haliny Chrostowskiej, Barbary Falender, Marii Jaremy, Katarzyny Kobro, Katarzyny Kozyry, Zofii Kulik, Natalii LL, Magdaleny Moskwy, Teresy Pągowskiej, Marii Pnińskiej-Bereś, Aliny Szapocznikow, Barbary Zbrożyny, Sylwestra Ambroziaka, Mirosława Bałki, Zdzisława Beksińskiego, Jerzego Beresia, Tadeusza Brzozowskiego, Romana Cieślewicza, Jana Cybisa, Józefa Czapskiego, Jana Dobkowskiego, Tadeusza Dominika, Stanisława Dróżdża, Edwarda Dwurnika, Wojciecha Fangora, Stanisława Fijałkowskiego, Jacka Gaja, Józefa Gielniaka, Zbyluta Grzywacza, Stefana Gierowskiego, Władysława Hasiora, Jerzego Kaliny, Tadeusza Kantora, Nikifora Krynickiego, Jana Lebensteina, Jana Lenicy, Zbigniewa Makowskiego, Jarosława Modzelewskiego, Artura Nachta-Samborskiego, Jerzego Nowosielskiego, Teofila Ociepki, Romana Opałki, Jerzego Panka, Piotra Potworowskiego, Janusza Przybylskiego, Józefa Robakowskiego, Stanisława Rodzińskiego, Antoniego Rząsy, Czesława Rzepińskiego, Wojciecha Sadleya, Marka Sapetty, Wilhelma Sasnala. Jacka Sempolińskiego, Jacka Sienickiego, Franciszka Starowieyskiego, Henryka Stażewskiego, Jonasza Sterna, Władysława Strzemińskiego, Józefa Szajny, Wiesława Szamborskiego, Andrzeja Szewczyka, Leona Tarasewicza, Jana Tarasina, Jerzego Tchórzewskiego, Henryka Tomaszewskiego, Ryszarda Winiarskiego, Andrzeja Wróblewskiego, Gustawa Zemły, Jakuba Juliana Żiółkowskiego. Twórcy tych obrazów, rzeźb, rysunków, tkanin, grafik, plakatów, obiektów i instalacji podejmowali rozmaite tematy i problemy, mówili o sensie i istocie życia, ludzkiej kondycji, stawiali pytania o realia przeszłości, teraźniejszości i przyszłości, komentowali rzeczywistość, rejestrowali codzienność, dokumentowali bieg życia i dziejów, ulegali magii natury, odkrywali tajemnice doznań i przeżyć estetycznych, wizualnych.

'Za Żelazną Bramą', 1945

'Martwa natura', 1957

'Głowa mężczyzny na czerwonym tle', 1957


'Akt stojący', 1948

'Relief 18', 1968

'Czerwony autobus', 1959

'Autoportret', 1965

'Emballage', 1969

'Prorok', 1950

'Widok z okna', 1955

'Dwie głowy', 1953



„Samotnie”, 2008





„N13”, 1963

„Nogi”, 1995










