Wydarzenia
Magiczna i industrialna - wykład Jerzego Brukwickiego
11 lutego 2016Magiczna i industrialna. Współczesna polska biżuteria artystyczna – wykład
O najważniejszych nurtach aktualnej biżuterii artystycznej w Polsce, jej trendach i tendencjach, najciekawszych artystach opowiadał Jerzy Brukwicki - krytyk sztuki, dziennikarz, wieloletni szef Galerii Krytyków POKAZ w Warszawie.
Współczesna biżuteria artystyczna mieni się różnorodnością wyobrażeń i motywów, form i struktur, tendencji i mód. Urzeka intensywną kolorystyką, intrygującymi kształtami, niekonwencjonalnymi pomysłami. Wyróżnia się oryginalnością rozwiązań, swobodą w stosowaniu najprzeróżniejszych surowców i materiałów. Zaskakuje pomysłowością, ekstrawagancją. Jej dwa podstawowe źródła inspiracji to magiczne osobliwości i miejsca, urok folkloru oraz geometria, industrialne systemy i konfiguracje.
Twórców biżuterii magicznej inspirują sny, fascynujące, barwne pejzaże, piękno i koloryt przyrody. Ich poetyckie, zmysłowe, niezwyczajne dzieła powstają pod wpływem marzeń i emocji. Są formą powrotu do świata radosnych przeżyć i doznań, urokliwych wspomnień. Pomysły i wizje twórców biżuterii industrialnej swój początek biorą w świecie nauki i techniki, w stylistyce przemysłowych urządzeń i konstrukcji. Przecinające się linie, przenikające płaszczyzny, figury i bryły geometryczne, struktury przeróżnych maszyn i obiektów, elektroniczne układy scalone wpływają na formy i kształty bardzo nowoczesnych, ekstrawaganckich pierścionków, naszyjników, bransoletek, brosz, kolczyków. Najczęściej są to obiekty odważnie łamiące jubilerskie zwyczaje i kanony, bliższe kameralnej rzeźbie niż biżuterii w jej tradycyjnym rozumieniu. Obok srebra, złota, bursztynu, pereł, korali, szlachetnych kamieni artyści korzystają ze stalowych, aluminiowych, a obecnie coraz częściej z tytanowych blach i drutów, kawałków szkła i pleksi, sięgają po najzwyklejsze kamienie, ceramikę, drewno, ptasie pióra, jedwab, wełnę, filc, jutę, przeróżne koronki, muszle, gąbki, kolorowe sznurki, papier, skórę, przeróżne żywice i biomateriały. Wśród używanych przez nich materiałów znajdziemy również zasuszone kwiaty i rośliny, liście, nasiona i fragmenty łodyg, guziki, mechanizmy i tarcze starych zegarków, elektroniczne gadżety, a nawet cynamonowe laski, biurowe spinacze, gwoździe i nity, wodę i barwne płyny zamknięte w szklanych naczynkach. Bardzo modny i popularny stał się krzemień pasiasty, kamień o wyjątkowej urodzie, o niepowtarzalnych malarskich walorach, który występuje w okolicach Sandomierza i Iłży.
Lista znakomitych projektantów polskiej biżuterii artystycznej po 1945 roku, wielokrotnie nagradzanych na przeróżnych konkursach i przeglądach w kraju i za granicą, jest długa. Otwierają ją Mamert Celmiński, Józef Fajngold, Henryk Grunwald, Roman Modzelewski, Władysław Sowicki rodziny Zaremskich, Rochackich, Rohnów, Ogrodowskich, Pyrów oraz, już alfabetycznie: Andrzej Bandkowski, Jacek Baron, Grażyna Bieganik, Andrzej Bielak, Barbara Bielak, Karolina Bik, Andrzej Boss, Agnieszka Bruzda, Jacek Byczewski, Bogumił Bytomski, Bartosz Chmielewski, Piotr Cieciura, Renata Czyżnikowska, Ewa Effenberg, Katarzyna Florkowska, Ewa Franczak, Barbara Guzik, Jacek Hohensee, Radka Horbaczewska, Anna Hryniewiecka, Marek Huculak, Giedymin Jabłoński, Joanna Jaworska, Tadeusz Jaworski, Paweł Kaczyński, Krystyna Kaszuba-Wacławek, Magdalena Kieruzal, Jakub Kolec, Jarosław Kolec, Dorota Kowalska, Rafał Kozubowicz, Zofia Kozubska, Witold Kozubski, Izabela Krauza-Kur, Karina Królak, Dorota Krzeszewska, Andrzej Kupniewski, Paweł Kur, Cezary Łutowicz, Piotr Małysz, Ewa Miller, Lucyna Nieniewska, Maja Nieniewska, Marek Nieniewski, Mariusz Pajączkowski, Magdalena Paszkiewicz, Olga Podfilipska-Krysińska, Barbara Popławska, Krzysztof Roszkiewicz, Kacper Schiffers, Marta Schoeneck, Joachim Sokólski, Justyna Stasiewicz, Andrzej Szadkowski, Jacek Szczepański, Radosław Szwed, Jakub Śliwowski, Maciej Świtulski, Marcin Tymiński, Jarosław Westermark, Jan Wiszniewski, Arek Wolski, Michał Wyszomirski, Jakub Żeligowski.
























